علت محوبیت فینگر فود چیست؟
0
علت محوبیت فینگر فود

علت محوبیت فینگر فود چیست؟ چرا اکثر افراد این روز ها سفارش فینگر فود را برای تولد ها و مهمانی های خود ترجیح داده و آن را بهترین پذیرایی از مهمانان خود می دانند؟

فینگر فود یا غذای انگشتی به غذایی اطلاق می­شود که پس از پخت به راحتی و بدون استفاده از قاشق و چنگال و با دست خورده شود. این غذاها از دیرباز  تحت عناوین مختلف وجود داشته اند. چرا که در قدیم ابزارهایی همچون قاشق و چنگال وجود نداشت و مردم خوراکشان را با دست می­خوردند. این غذاهای انگشتی خوشمزه ضمن ارزانی، تهیه و خرید فینگر فود راحتشان، جلوه ای زیبا به میزهای پذیرایی می­بخشند!

همه ما بی شک اگر موتور جستجوی گوگل تلفن همراه یا کامپیوترتان را باز کرده و در قسمت جست و جوی آن، عبارت ” فینگرفود چیست؟”  را وارد کنید، بدون شک گوگل به شما اینگونه پاسخ خواهد داد: ” غذایی که بتوان آن را به سادگی با انگشت خورد “.

همانطور که می دانید اصطلاح فینگرفود (finger food) از دو واژه انگلیسی finger به معنای انگشت و food به معنای غذا تشکیل شده است. پس اصطلاح فینگرفود به معنای غذای انگشتی می­باشد. در واقع هر غذایی که شما بتوانید آن را با انگشت و بدون استفاده از ابزارهای رایجی همچون قاشق و چنگال میل کنید، نوعی فینگرفود است.

تاریخچه فینگرفود

فینگرفودها از ابتدای خلقت بشر یعنی زمانی که وسایلی مثل قاشق و چنگال برای صرف غذا وجود نداشت و انسا­ن ها به ناچار خوراکشان  را با دست می­خوردند، وجود داشته اند. پس مردم فینگرفود ها را از قرن­ها پیش بدون آن که نامشان را بدانند، استفاده می­کرده اند.

در سال ۱۳۱۹ کافه­ هایی در نقاط مختلف آمریکا تاسیس شدند که صاحبانشان قصد داشتند غذاهایی ساده و خوش طعم برای مشتریان خود تهیه کنند که حالت میان وعده داشته و پخت آن­ها همچون غذاهای معمولی دشوار و زمان­بر نباشد. آن­ها به فکر تهیه غذاهایی بودند که به راحتی با دست برداشته و خورده شوند و مشتریان نیازی به استفاده از قاشق و چنگال نداشته باشند. بدین ترتیب غذاهایی ساده و خوشمزه به نام فینگرفود متولد شدند!

فینگر فود ها با گذشت زمان در میان کشور های غربی جایگاهی خاص پیدا کردند. تا آنجا که به عنوان غذاهای اصلی سرو می شدند.

جالب است بدانید که فرانسوی­ها این غذاهای انگشتی را کاناپه می­گویند! کاناپه به معنای جایی است برای استراحت و از آن­جا که در این نوع غذاها گوشت یا مواد اولیه را بر روی تکه ای نان تست قرار می­دهند، این نام را برای آن انتخاب کرده اند. درست مانند ساندویچ­ های خودمانی اما با یک نان کمتر!با گذشت زمان واژه کاناپه در میان فرانسویان رواج زیادی پیدا کرد به گونه­­ای که به تمام غذاهای کوچکی که در مهمانی­ها سرو می­شوند، اطلاق می­شود.

در کشورهای آسیایی از جمله کشور خودمان، ایران، از دیرباز فینگرفودها وجود داشته­اند، اما با عناوینی خاص و جالب! در آن زمان، در هر فرهنگ و هر شهری، نامی متفاوت برای فینگرفودها در نظر گرفته شده بود: لقمه، قاضی و حتی شتر! غذاهایی همچون کوکوها، بادمجان شکم پر، لقمه­ های الویه و دلمه از جمله فینگرفودهایی هستند که در بین ایرانیان از محبوبیت زیادی برخوردارند.

سفارش فینگر فود ها به دلیل نکات مثبتی که دارند، هزینه کمترشان، تهیه راحتشان، و مزه بی نظیرشان روز به روز در منوهای غذایی و انواع مهمانی ها و مجالس حضوری پر رنگ تر پیدا می کنند.

سفارش فینگر فود بهترین انتخاب برای مهمانی­های دوستانه، مهمانی­های سلف سرویس، عصرانه­ های دورهمی، جشن­­های نامزدی، جشن فارغ التحصیلی و حتی پیش غذای یک مهمانی مجلل همچون عروسی است.

با گذشت زمان و رواج مهمانی ­های دورهمی و جشن­ها و همچنین با عوض شدن سلایق عمومی به لطف شبکه­ های اجتماعی و نیز شبکه­ های ماهواره­ای، شیوه برگزاری مهمانی­ها به تدریج از شکل سنتی خود فاصله گرفت.

در قدیم رسم بر آن بود که پذیرایی از مهمانان بسیار ساده و بی آلایش باشد. در آن زمان تنها کافی بود که میزبان با رویی گشاده از مهمانانش پذیرایی به دور از تجملی داشته باشد تا رضایتشان را کسب کند! اما با گذشت زمان این رسم و رسومات به فراموشی سپرده شد و تجمل جای سادگی را گرفت. امروزه جشن­ها و مهمانی­های مختلف مثل جشن تولد،جشن نامزدی، جشن سالگرد ازدواج و… جزء مراسمات پرطرفدار هستند. استفاده از غذاهای انگشتی یا همان فینگرفودها در همین مهمانی­ ها رواج یافت.

فواید فینگرفودها

  • در تهیه فینگر فود ها از رایج ترین مواد غذایی اولیه استفاده می شود. با تهیه این غذاها دیگر نیازی به خرید های وقتگیر و هزینه بر نخواهید داشت.
  • تهیه اغلب فینگر فودها بسیار آسان است. با استفاده از این غذا ها در مهمانی هایتان، با دردسر تهیه غذاهای گرم خداحافظی کنید.
  • فینگر فود ها بسیار متنوع اند و شما به سادگی می توانید چندین نوع از آن ها را تهیه کرده و میز پذیرایی چشمگیری داشته باشید.
  • فینگر فود ها انواع گیاهی و گوشتی دارند. پس در تهیه آن ها می توانید سلیقه مهمانان گوشتخوار و یا گیاه خوار را در نظر بگیرید.
  • فینگر فود ها با داشتن ظاهری زیبا، جذابیتی خاص به میز پذیرایی شما می بخشند.
  • تهیه و استفاده از فینگرفودها بسیار اقتصادی و به صرفه است.

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

0

بالا

X